Thea Coolen manager van de Kindervallei aan het woord

“De Kindervallei is een vakantiehuis voor gezinnen met een zorgintensief kind. Gezinnen kunnen hier even op adem komen en genieten. Natuurlijk is het heel belangrijk dat de faciliteiten geheel zijn afgestemd op de beperking van het kind. Dat kan door de aanwezigheid van til-liften, douchebrancards en toiletstoelen e.d.

Maar uiteindelijk is de beleving het aller belangrijkste, alleen van fijne ervaringen en belevenissen gaan ogen twinkelen. Daarom hebben we een fijn activiteiten aanbod voor het héle gezin. De broertjes en zusjes zijn ook heel belangrijk want gedurende het jaar gaat de aandacht al naar het zorgintensieve kind. Deze vakantie is er ook voor hen! En als we dan aan de ouders vragen waarom is de Kindervallei zo fijn is horen we meer dan eens… “Omdat we ons hier zo welkom voelen. Niemand kijkt raar op van ons kind, ook niet als er een schreeuw is of als gedrag anders is. Hier is ons bijzondere kind ook eens gewoon en gewaardeerd. Dat is zó fijn”.

 

 

 

Laatst zei een papa… “bij de Kindervallei ben ik weer trots op mijn kind.. dat gevoel was ik helemaal kwijt”. Daar wordt je dan toch helemaal stil van.

Waarom ben je ooit huismanager geworden?

Ik heb altijd gewerkt met zorgintensieve kinderen, dat is een doelgroep die diep in mijn hart zit. Dat was destijds mijn drijfveer. Nu weet ik dat werk er voor mij er altijd ‘toe moet doen’. En geloof me… dit werk doet er enorm toe. Ik wil wel verklappen dat ik er al ben sinds de oprichting 14 jaar geleden, dus het is wel ‘mijn kindje’.

Over de capaciteit van het huis zegt Thea:

“We hebben 8 vakantieappartementen, dus voor 8 gezinnen. Daarnaast hebben we 5 kamers waar ouders kunnen overnachten als hun kind revalideert bij Adelante. Ook gebruiken we de kamers wel voor PGB’ers die verbonden zijn aan de gezinnen die op vakantie komen. Zij helpen dan in de zorg tijdens de vakante. En er werken 110 vrijwilligers in ons huis”.

Waar komen jullie inkomsten vandaan?

“We ontvangen van de gezinnen een bijdrage aan de kosten. € 35 per appartement. Dat is lang niet kostendekkend. Alle overige kosten worden gedragen door sponsoren. We ontvangen ook veel producten en diensten in natura, van wc papier tot het wassen van ramen. Daarmee kunnen we kosten reduceren. Maar dan kun je het appartement nog niet verwarmen, komt er nog geen water uit de kraan en zijn de servicecontracten op de hulpmiddelen nog niet betaald. Daarom hebben we ook geld nodig. Daarvoor zijn er veel acties nodig… want subsidies ontvangen we niet.

Hoe belangrijk is daarin de Homeride?

De HomeRide teams staan op nummer 1 van ons verlanglijstje. Waarom is klip en klaar.. De financiële bijdrage is substantieel én alle teams vergroten enorm ons netwerk en draagvlak. Want je moet je voorstellen, wij werven constant binnen ons eigen netwerk.. maar je mag eigen sponsoren niet overvragen. Met af en toe een vraag blijven ze met veel plezier jarenlang aan ons verbonden. Met overvragen niet. Dat vraagt om een secure balans. De HomeRide teams werven in hun eigen, voor ons nieuw, netwerk. Verder is de kracht van HomeRide dat (oud)gasten ook een team kunnen formeren en kunnen werven. Niemand beter dan zij kunnen het verhaal vertellen”.

Ga naar de bovenkant